Hoe ontwikkel je klachten, wordt je ziek , zieker en ziekst

Als eerste is het goed om te beseffen dat je bloed nogal belangrijk is in je gezondheid.

Je bloed zorgt namelijk voor:

• voedingsstoffen op hun plaats worden gebracht. Zodat het lichaam de juiste voeding kan krijgen waar het nodig is.
  • ziektes van buitenaf niet verder indringen maar juist gevangen worden en onschadelijk worden gemaakt.

Bloed vervoert en levert dus voedsel, zuurstof en andere essentiële stoffen aan je lichaamscellen. Het voert ook afvalstoffen af die bij de verbranding van voedingsstoffen in de cellen vrijkomen.

Maar wanneer cellen hun afvalstoffen niet zo goed kwijt kunnen

omdat er teveel afvalstoffen worden gemaakt, gaan de afvalstoffen zich ophopen in de bloedbaan. Het bloed kan dan niet meer goed stromen.

Als er niks aan wordt gedaan gaan deze blokkades klachten geven als ze blijven ophopen. Je kent vast wel die pijnlijke “knopen”bij je schouders of die zware benen. Dat zijn opgehoopte afvalstoffen. Als je daar niks mee doet of als je lichaam te zwak is om het zelf op te ruimen gaat het steeds dieper ophopen en komt het van het bindweefsel naar de spieren en dan naar de botten. Daar beginnen serieuze klachten. Denk maar aan de tennis arm of schouderklacht.

De 6 fases van Dr Reckeweg

Hij beschrijft 6 ziekte stadia’s , hoe het beloop is van het ziek worden.

Je hebt niet van de een op de andere dag een longontsteking, daar is wel al heel wat aan vooraf gegaan.

De eerste fase is waar je eerste symptomen beginnen. Bijvoorbeeld,

• gebrek aan eetlust
  • vermoeidheid
  • niezen
  • diarree
  • hoesten
  • verkoudheden
  • vaak plassen

Je nood ventielen gaan hun best doen om die pathogene en exogene (virussen of bacteriën) uit het lichaam te werken. De zogenaamde uitscheiding fase.

Lukt dit niet dan gaat het lichaam over na de tweede fase,

Hier ga je klachten ervaren zoals ontstekingen,

• koorts
  • griep
  • huiduitslag
  • maagontsteking
  • darmontsteking
  • gewrichtsontsteking

Dit is de reactie fase. Hier gaat het lichaam iets harder zijn werk doen om die ziekte veroorzakers naar buiten te krijgen.

Wanneer hierdoor het lichaam de boosdoeners nog niet buiten krijgt gaan de boosdoeners dieper het lichaam in.

Fase drie: de stille fase.

De fase waarbij de cellen nog niet worden aangetast maar er al wel serieuze klachten ontstaan.

Denk aan

• stoflong
  • galstenen
  • nierstenen
  • jicht
  • reumatische aandoeningen
  • lymfeklier zwellingen.
  • longontsteking

In deze fase duurt het vaak even voordat je deze serieuze klachten waarneemt.

Daarmee bedoel ik dus dat je na fase 2 denkt beter te zijn maar je klachten zijn dan wel niet voelbaar maar de ziekteverwekkers of blokkades zijn nog altijd in je lichaam dieper door aan het dringen zonder dat je het merkt.

Het goede van deze fase is  is dat je hier weer uit kunt genezen en weer in fases kunt terug lopen.

Guasha is een mooi hulpmiddel om terug te lopen in de eerste drie fases.

• Guasha helpt je lichaam om weer pathogeen en exogeen vrij te krijgen
  • Guasha stimuleert je bloed
  • schraapt heel diep in je bindweefsel
  • haalt  de afvalstoffen van je ziekte verwekkers naar de oppervlakte uit je spieren en botten.
  • steeds minder pijn ervaren.

Het kan zelfs zijn dat wanneer je in fase drie zit en het nog niet weet dat je verkouden wordt en dus terug loopt naar fase 2, fase 1 en uiteindelijk naar 0 gezond! Guasha therapie is heel goed voor je weerstand. Lees hier meer over guasha therapie

Fase vier, vijf en zes zijn te diep in het lichaam. Dit zijn fases die in de cellen afspelen en die de cellen ook blijvend aantasten  hier is geen weg meer terug.

Hier kan guasha niet zorgen voor genezing maar wel pijnvermindering.

Dan heb je nog klachten in heup, rug en nek

Pijnklachten in de heup, rug en nek. Die klachten kunnen uiteraard komen door een flinke inspanning of ophoping van afvalstoffen maar deze klachten kunnen ook door scheefstand van de heupen, rug of nek komen.

Daar kom ik meestal snel genoeg achter wanneer ik een aantal guasha behandelingen heb uitgevoerd zie ik door de “sha”of er sprake is van een scheefstand in de ruggenwervel of de heupen.

Wanneer de rug en de heupen weer goed staan zul je een stuk minder pijn hebben en kun je gaan werken aan je spieren zodat deze weer sterk zijn om alles op zijn plaats te houden.

Stress & psychische gesteldheid

In Azië zijn ze er al lang van overtuigd dat de psychische gesteldheid van de mens ook mee telt in klachten en ziektes veroorzakers. Bij teveel stress krijg je vaak veel last van nek en schouders. Als we maar door gaan en niet naar ons lichaam luisteren dan hoopt zich stiekem heel wat afvalstoffen in je lichaam op. Het mooie van een guasha behandeling met coaching is, is dat je je pijnklacht aanpakt maar zo ook de oorzaak.

Wanneer de oorzaak van de overbelasting niet aangepakt wordt dan zal de klacht telkens weer terug komen.

guasha zorgt voor zelf bewustwording en zelfreflexie.

Als je eenmaal hebt ervaren dat je pijnklachten minder tot weg kunnen zijn ga je vaker al je grenzen aangeven. Je gaat eigenlijk weer opnieuw “voelen”. lees hier meer over guasha en coaching